IT-franšīzes veiksmes stāsts

Krievijas tirgus līderim 1C jau ir vairāk nekā 10 000 partneru 25 valstu 600 pilsētās. 1C risinājumi uzņēmuma vadībai ir starp visbiežāk izmantotajām programmām arī Latvijā.
 
 
Šobrīd 1C Latvijā pārstāv vairāk nekā 10 franšīzes ņēmēji uzņēmumi, bet līderi ir 2 – "EĻMI" un "Andi". Uzņēmums "EĻMI" bija pirmais uzņēmums, kas sāka darboties Latvijas tirgū – jau 1992. gadā. Par 1C partneri firma "EĻMI" kļuva tad, kad 1C kā programmatūras izstrādātājs sāka piedāvāt franšīzes iegādi. Gan "EĻMI", gan "Andi" ieguva tiesības uz franšīzi un paveica lielu darbu 1C zīmola atpazīstamības un attīstības veicināšanā vietējā tirgū. Veiktais darbs izrādījās veiksmīgs, tāpēc kopš 2000. gada šiem uzņēmumiem pievienojās sekotāju grupa - uzņēmumi ar līdzīgu darbības jomu.
 
 
 
Tagad firma "EĻMI", ir izaugusi no 4 darbiniekiem un Jelgavas biroja, līdz 15 darbiniekiem ar biroju pašā mūsu galvaspilsētas centrā.
 
"Ar programmēšanu es esmu nodarbojies vienmēr. Tā ir mana profesija – es pabeidzu universitāti Ukrainā", – stāsta firmas "EĻMI" valdes loceklis Andrejs Terjavjainens. "Uz Latviju mani nosūtīja strādāt rūpnīcā RAF, kur es nostrādāju daudzus gadus, līdz tā slēgšanai. 1992. gadā es dibināju savu uzņēmumu. Mēs nodarbojāmies ar datoru apkopi. Paši saskarāmies ar jautājumu par to, kā organizēt grāmatvedības uzskaiti. Meklējām kaut kādu piemērotu risinājumu, datorprogrammu. Sākumā domājām, ka izveidosim paši savu. Bet mans tēvs, kas tolaik bija Biznesa augstskolas direktors Ukrainā, uzsāka sadarbību ar kompāniju 1C. Viņš iegādājās programmu un viena no augstskolas nodaļām sāka to izmantot dažādām mācību iestādes vajadzībām. Tā kā es esmu programmētājs, mani laiku pa laikam piesaistīja dažādu sīku darbu izpildei. Tā arī radās ideja izmantot šo programmu šeit – Latvijā. Sākumā tikai grāmatvedības uzskaites nolūkiem."
 
Konkurēt ar svešajiem un ar savējiem
Vēlāk, kad kļuva pieejama 1C franšīze, vietējā tirgū parādījās konkurence ne tikai ar citu programmu pārdevējiem, bet arī starp tiem, kas piedāvāja 1C programmatūru. A. Terjavjainens paskaidroja, ka tā ir normāla prakse, jo mātes uzņēmums nenoslēdz tirgu: "Daži franšīzes ņēmēji nav apmierināti, jo konkurentiem ir salīdzinoši viegli iekļūt biznesā – viņiem vienkārši jāizpilda dažas prasības. Savukārt klientam tā ir priekšrocība – ja neizdevās izveidot attiecības ar kādu partneri vai ir vēlme mainīt pakalpojumu sniedzēju, tad var atrast citu partneri, un nav nepieciešams mainīt programmatūru, ko izmanto uzņēmuma vadībai. Mums šī situācija ir saistīta ar iespējamām grūtībām, jo partneri izveido savas konfigurācijas, kuras atšķiras viena no otras. Un mums tas jāņem vērā, pirms piedāvājam pakalpojumus klientiem."
 
Visi partneri Latvijā piedāvā 1C produktus, kurus šis uzņēmums ražo, taču katrs partneris var lokalizēt šos risinājumus vai nu saskaņā ar 1C pasūtījumu, vai arī pēc savas iniciatīvas, jo programmatūras kods ir atvērts. A. Terjavjainens uzsvēra, ka šī ir viena no galvenajām 1C platformas priekšrocībām salīdzinājumā ar konkurentiem: "Parasti programmas kods ir slēgts, un partneri var pārdot programmu, konfigurēt parametrus un konsultēt klientus. Savukārt mēs varam veikt izmaiņas, pamatojoties uz klientu vajadzībām. Piemēram, mēs varam izmantot 1C platformu, bet uzrakstīt savu konfigurācijas kodu. Mums jau ir bijuši vairāki projekti, kuros programma tika uzrakstīta pēc īpaša pasūtījuma."
 
"Tagad parādījusies jauna tendence – klienti nepērk licences, bet tās nomā. Klientam tā ir vieglāk – ir mazāk izmaksu, un līgumu var izbeigt jebkurā brīdī" – A. Terjavjainens, SIA "EĻMI" vadītājs.
A. Terjavjainens uzskata, ka priekšrocība salīdzinājumā ar citiem konkurentiem, protams, ir zemāka cena – ir iespēja iegādāties atbilstošu programmas licenci, kas atbilst gan liela, gan maza uzņēmuma vajadzībām:  Turklāt ir parādījusies jauna tendence – klienti nepērk licences, bet tās nomā. Mums šādā režīmā strādā aptuveni 50 klienti. Šobrīd palielinās tieši šādu klientu skaits, nevis tādu, kas pērk gatavu programmatūras paku. "Klientam tā ir vieglāk – ir mazāk izmaksu, un līgumu var izbeigt jebkurā brīdī. Turklāt nav papildu izmaksu uz iekārtām. Tas ir arī 1C turpmākās darbības virziens – 2016. gadā 1C ieņēmumi no abonēšanas un pakalpojumu pārdošanas pirmo reizi pārsniedza licenču pārdošanu.
 
Maz ierobežojumu no franšīzes devēja
Franšīzes līguma ietvaros franšīzes ņēmējs no 1C uzņēmuma saņem visas nepieciešamās programmas – mazo un vidējo uzņēmumu vadībai, tirdzniecības vadībai, grāmatvedībai, algu aprēķinam un personāla vadībai. Tās tiek piedāvātas klientiem. Franšīzes īpašnieks (1C) sniedz palīdzību arī ar tehnoloģiskiem risinājumiem, konsultācijām un visu dokumentu paketi franšīzes ņēmēja uzņēmumam. Katrs franšīzes ņēmējs var organizēt biznesa procesu pēc saviem ieskatiem. Var pat strādāt vienlaicīgi vairākās valstīs.
 
Kompānijai "EĻMI" ir klienti Igaunijā un pat Somijā. Skandināvijas tirgus mums šķiet īpaši pievilcīgs, lai arī tas ir dārgi – ir jānodrošina visas programmatūras tulkošana. "Mēs turpinām orientēties uz šo tirgu. Šobrīd tur darbojas mūsu meitasuzņēmums, kas galvenokārt nodarbojas ar antivīrusu programmatūras pārdošanu un domēnu reģistrēšanu. Tas nav saistīts ar 1C risinājumiem, taču franšīzes līgums neparedz ierobežojumus darbam ar citām programmām. Ir ierobežojumi tikai darbam ar citām grāmatvedības uzskaites programmām"– stāsta A. Terjavjainens.
 
Apmaksa par franšīzi tiek veikta reizi ceturksnī (vadītājs  EĻMI  atzīst, ka šī maksa ir salīdzinoši maza). Jāmaksā ir arī par tehnisko atbalstu. Mums tiek kompensēta daļa no reklāmā ieguldītās naudas, taču tas netiek veikts kā atmaksa, bet gan kā atlaide nākotnes pasūtījumiem. Papildus tam, franšīzes devēja uzņēmums nodrošina apmācības. Vasarā parasti tiek organizēti izbraukuma semināri, kas notiek kādā kūrortā. Esam bijuši Maltā, Turcijā un pat Kubā. Divreiz gadā – septembra beigās un marta sākumā – semināri notiek Maskavā. Tajos piedalās aptuveni 1 500 dalībnieku no visas pasaules. Tā ir laba iespēja aprunāties ar citiem partneriem, pārrunāt, kā viņi veido savu biznesu. Vai, piemēram, ja tiek izlaists jauns produkts, kuru vēl neviens nav integrējis, ir iespēja konsultēties ar partneriem un uzzināt par viņu pieredzi.  – skaidroja A. Terjavjainens.